Banca Transilvania și lecția de istorie: cum ajungi ”finanțatorul principal” al României

de: Alexandru Puiu
26 01. 2022

Banca Transilvania a devenit sinonimă cu o poveste de succes impresionantă. Principalul jucător de pe piața bancară din România are o istorie foarte interesantă în spate și, implicit, o serie de lecții pentru cei care vor să-i urmeze modelul cât se poate de performant.

La începuturi, Banca Transilvania a fost o bancă regională din Cluj. Activa la nivel local. Ulterior, a reușit să crească în același ritm în care finanțele românilor au explodat în diferite colțuri ale țării. A trecut prin criza din 2008, dar a transformat-o într-o oportunitate pentru extindere. A și pierdut, dar a reușit să și câștige odată cu românii. Pe marginea trecutului istoric al BT a vorbit directorul general Omer Tetik într-un interviu acordat Antena 3.

Banca Transilvania sau cum să crești într-un an cât alții în zece

„În 2003 a început extinderea băncii la nivel național, a fost relansarea la nivelul țării și banca a început să deschidă sucursale, agenții, a început să adreseze clienții peste tot în România. În 2008, cu criza globală financiară, marea criză, banca s-a repoziționat, a reușit să intre și în top 10 bănci, dar a fost atunci o oportunitate de creștere pentru BT, atunci s-a simțit importanța băncilor locale”, a declarat Omer Tetik, Director General Banca Transilvania.

În mod previzibil, au existat probleme în 2008, a existat o scădere, dar pentru că a reușit să se nu se retragă din piață, să nu închidă obloanele, a ieșit mai puternică, cu lecțiile învățate. „Cred că în ultima perioadă a fost o schimbare de paradigmă, de la on-shoring, de la economia globală, fiecare țară încearcă să dezvolte o anumită industrie, anumite domenii în granițele proprii, atunci și BT și-a asumat rolul acesta de leader de piață, de finanțator principal al economiei, antreprenorilor și statului român și asta a asigurat încredere, continuitate, dezvoltare mai departe”, a adăugat șeful BT.

Dincolo de schimbările din Banca Transilvania, în tot acest timp, s-a schimbat realitatea din piața autohtonă, obiceiurile financiare ale românilor. Când românii au ajuns să aibă mai multă încredere în brandurile autohtone, BT a fost acolo să le atragă atenția asupra faptului că discutăm de un business construit de la zero în România.

„Cred că BT are un rol important și pentru că oferă încredere și încurajare către antreprenori români, pentru că noi în fiecare zi dovedim că și o firmă românească, cu resursele și oameni din România poate reuși. Nouă ne era rușine să punem o apă plată românească pe masă când vin musafirii sau să bem un vin românesc, acum s-a schimbat, acum ne mândrim cu ce avem, cu ce producem și sper să amplificăm sentimentul acesta de acum înainte”, a spus Omer Tetik.

Ca referință, Banca Transilvania este o societate pe acțiuni și are în spate 33.000 de români care sunt acționari, începând cu angajații băncii. Acestora li se adaugă șapte milioane de oameni prin fondul de pensii. Cu alte cuvinte, mai multe de o treime dintre români au de câștigat din creștere Băncii Transilvania. „Dincolo de faptul că contribuim la bugetul României, când valoarea băncii și business-ul crește, și activele lor, investițiile lor sunt în crește. În primul rând, pentru noi este o responsabilizare în tot ce facem. Al doilea, rezultatele bune rămân în țară, se întorc la cele 7 milioane de oameni”, a concluzionat șeful gigantului.